Saturday, November 6, 2010

Jangan gentar

"APA yang anda mahu daripada skuad se­­perti ini?," soal ju­­rulatih K Rajagobal pula ketika ditanya mengenai peluang skuad bimbingan­­nya.

“Saya kehilangan 10 tong­­gak dan terpaksa menyenaraikan sebahagian besar pemain muda, selain bakal berdepan lawan gergasi (China dan Jepun) serta lawan misteri (Kyrgyzstan) dalam peringkat kumpulan.

“Saya bukan mencari alasan tetapi anda pernah saksikan kekuatan beberapa pasukan ternama seperti England, Itali dan kelab terkenal seperti Manchester United yang terjejas dan gagal menyinar apabila pemain utama mereka cedera.

“Pasukan ternama pun boleh lumpuh akibat kecederaan pemain utama, apalagi dengan skuad negara,” katanya.

Pincang tanpa 10 tonggak akibat kecederaan, Rajagobal terpaksa bergantung harap dengan pemain muda dan ini membuatkan dia berpijak di bumi nyata apabila memperkatakan potensi skuad kendaliannya di Sukan Asia Guangzhou.

Selain kehilangan ketua pasukan, Mohd Aidil Zafuan Abd Radzak, Rajagobal yang tiba bersama skuad kendaliannya di Lapangan Terbang Baiyun di Guangzhou semalam, turut kehilangan Mohd Sharbinee Allawee Ramli, Mohd Farizal Marlias, Baddrol Bakhtiar, Mat Sabre Abu, Zaquan Adha Abd Radzak dan Azmi Muslim, semuanya kerana kecede­­raan.
“Mereka adalah nadi pasu­­kan, tanpa mereka kekuatan kita terjejas,” katanya yang turut terpaksa menyenaraikan enam pemain muda skuad Bawah 21 di Slovakia bagi menampung kehilangan tonggak terbabit.

“Saya cuma mengharap­­kan pemain mempamerkan aksi terbaik dan semangat melawan tinggi. Mereka tidak perlu takut tewas kerana tidak kehilangan apa-apa,” katanya yang terpaksa melupakan sambutan Deepavali bersama keluarga dan sahabat handai demi tugasan negara.

Malaysia diundi dalam Kumpulan A dan memulakan kempen menentang Kyrgyzstan, Isnin ini sebelum Jepun (Rabu) dan melengkapkan jadual dengan menentang tuan rumah, China, Sabtu depan.


Sumber: Berita Harian

No comments:

Post a Comment